szombat, május 22, 2010

szárnyas II.


az interkontinentális járatok hatalmas nagyok. a székek három hosszú sorban vannak és a középsőben hat az ablakoknál két-két fotelszerű nagy ülésekkel meg tévé. az interaktív módban filmek, rádiócsatornák közt tudsz választani és rengeteg adat a repülőgép és a repülés paramétereiről, az induló városról és a célországról.
ez a gép egy kicsit más volt. nem az volt az érzésem, hogy nagy inkább, hogy kényelmes. bár az ülések közt szűk volt a hely, de volt benne mosógép. olyan elöltöltős fajta és ott volt a tábla alatt, ami három nyelven hirdette, hogy az életmentő mellény az ülés alatti dobozban található. hát ez kurvajó. vicces, hogy kimosom a cuccaim az út alatt. de miért ne? kétszer hatórás repülőút közben ez itt majd szépen elpörög előttem. a plexiajtó közepén egy forgtaható kapcsoló, rajta számok, sammi papír, semmi csak egy gomb még. gondolom ez is olyan a mint a mosdóban a fogkefe, hogy benne van a fogkrém. bekapcsolom és nézem, ahogy lassan feltöltődik vizzel a plexiajtó mögötti tér. hirtelen az jutott az eszembe, hogy most beledobtam mindent, de nem tudom hány fokon mos ez a cucc. a gombon szám: 17. meg betűk, A,B,N... mintha lenne egy ezzel párhúzamos skála is... elindul. van benne egy piros meg egy fehér, na fasza. azért jó lenne ha nem hetven fokban mosná ezeket össze. tekerek a gombon. furcsamód, ahogy ellenkező irányba tekerem mint ahogy a mosás ment, mintha a forgódob iránya is megváltozna. hülyeség! nem nem, az nehéz lenne tekernem. most vissza, de erre meg elindulnak a másik skálán a betűk és számok és a programkapcsoló nagy kattanással vált felettük. enn: itt megáll. a furcsa tárcsa felett fekete kijelző, eddig nem is vettem észre, hogy ott van. most zöld ledfelirat fut rajta: "ön leállította a programot. a repülőgép kényszerleszállást hajt végre. kérjen várjon a kezelőre, amig a hibát kijavítjuk!" aztakurva. nem mentünk még sokat pedig. ez volt az első ami átvillant az agyamon.
a repülőgép érezhetően süllyed. feltolom a napellenzőt, a kinti nyári fény betoldul az utasfülkébe és teljes homályba borítja a mosógép kijelzőjét a kontraszt. a pilóta bejelentkezik és ő is elmondja a hírt és elnézést kér minden kedves utastól kihangsúlyozva, hogy a váratlan manővert egy mosógép meghibásodása okozta de amúgy is van egy két adminisztrációs munka amit meg kell csinálnia mindenképp, úgyhogy leszállás következik.
mintha autópályán szállnánk le, vagy mezőre. balra jobbra billeg, instabil. sehol egy stewardess? nincsen pánik, valahol pedig landlunk ami leginkább egy vasúti pályaudvarra hasonlít még a hetvenes években. úgy döntöttem előbb a gépben várok. a körülöttem lévő emberek sorra állnak fel és tolulnak a kijáratok felé pániknak egy csekély jelét sem mutatva.... inkább közöny. csak úgy leugrálnak az ajtóból a "peronra". elég alacsonynak tűnik, egy idősebb néninek aki hangosan valami lépcsőfélét követelt küszöbön űlve, segítek. asszem én is leugrom ez itt hoszabb lesz.
a rövid peron egy lepukkant kívülről bádoglemezzel borított épüleben végződik. a valamikori sárga vakolt téglafalakat belül szinte teljesen beborítják a régi hirdetésmaradványok foszlányai. a legujabb is már vagy harmincévesnek néz ki és foltokban elfeketedett a vasúti levegő rozsdás kormos levegőjétől. csak menetrenden kutatú ujjak fényesítettek ki sávokat a kiragasztott hirdetményekből. tök jó lenne enni valamit, találni egy büfét. körbenézek és egy rámpát látok aminek a végén egy sárgásbarna műanyag lambériával körbeburkolt bódé vágja el a fel és lejutást kábé a hármonegyedén. az ízléstelen felületen egy hatvanszor hatvanas nyílás ami valszeg a büfé lehet. a könyöklő fóliázott rétegeltlemez tákolmány, rajta pár barna és zöld üveg, az aljukban még párolog némi sör. a földön is van belőlük pár. hát ezt nem hiszem el: kőbányai. fennhagytam a tárcám. sietős léptekkel visszafordulok a leszállópálya felé. a gépről falusi emberek egy csoportja kapaszkodik éppen le egyesével, egymást segítve. megpróbálok ügyes muzdulattal felrugaszkodni és benn vagyok az utastérben. "itt újra a pilóta beszél...". hallom, hogy bemondja a nevem és megkér hogy a pilótafülkéhez "fáradjak". azt hiszem észrevették, hogy az én mosógépemmel volt a baj.... az előtérből hangfoszlányok szűrődnek ki. de magyarul? a pilóta neve furcsán "magyaros" hangzású volt, de légiutas kisérőt nem gondoltam volna. ugye mintha nem is láttam volna egész úton stewardess-t....
a pilóta ötvenes férfi, furcsa fehér ruhába mintha hajóstiszt volna a lezárt vészkijárati ajtónak vetve kissé meggörnyedve a géptest befelé hajló fala alatt szinte megvető arcal mondta, ő tudja, hogy nem a mosógép volt a baj; hoppá. hanem mi? a stewardess mellette előbbre lépett. az egyenruha alatt fehér harisnyát hord, valószínűleg ez is szolgálati szabályzat. sokkal inkább a fehér felsőruha a furcsa rajta, mintha ő is ugyanannak a hajónak a személyzete volna. mintha mondani akarna valami, de az elsőtiszt félbeszakítja az újjával és felém fordul, hogy én ne magyarázkodjak (meg sem mukkantam). a szemem most balra jobbra játszmázik a két fura alakon akik közt lassan egy satuban érzem magam. most mintha magasabbak is lennének legalább egy fejjel mindketten. tudja, hogy a papírmunkák csak indok volt, valójában a mosógép miatt a szálltunk le de jobb lesz ha elmondom mit csináltam vele, mert ennek valami más oka van nem a mosás. még mindig nem tudom mire célzott.... pénzt akar látszott rajta. hatezer - közölte. mi van?? miért kell fizetnem nekem az ő szaros elbaszott mosógépükért? az emberek a másik bejáraton lassan szivárogtak vissza az utastérbe de senki nem figyelt fel erre a közjátékra annak ellenére, hogy a pilóta erősebben megnyomta hogy "hatezer". én úgy éreztem, kiabál velem. próbáltam kissé kihátrálni a fehérruhás csaj és az orvosi ruhába öltözött repülőstiszt elöl de az hangosan folytatta, hogy ha nem akarok fizetni, akkor elveszi a ruhámiat... atyaég, amit most mostam volna. vagy mit, a melyiket? amelyik a csomagtérben van? felnézek, a férfi ruháján nincsenek rangjelzések. a csaj az az ápolónőnek öltözött picsa, most meg felemeli a kezét és kiabál "akkor összezsugorítom!" magasan a levegőbe lendített öklében valami fecskendőnek látszó tárgy van...Neeem!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése